Telefon: 0755 046 913   Email: secretariatarpi@yahoo.com
Asociatia romana de psihoterapie integrativa
Sa invatam sa zburam impreuna in calatoria spre noi insine ca mai apoi sa ii invatam si pe ceilalti sa zboare cu noi!
Despre ARPI si programul de formare

Formarea in Psihoterapia Integrativa

 

 Asociatia Romana de Psihoterapie Integrativa  A.R.P.I.

ESTE INFIINTATA IN ANUL 2007, FIIND PRIMA ASOCIATIE DE  PSIHOTERAPIE INTEGRATIVA DIN ROMANIA,  ORGANIZEAZA:

 

 CURSURI DE FORMARE PSIHOTERAPEUT CU SPECIALIZAREA IN PSIHOTERAPIE INTEGRATIVA                                                                

   STUDII IN REGIM DE BURSA PENTRU CURSANTII ARPI PENTRU ORE DE FORMARE IN AFARA TARII

 

Pentru anul universitar 2013-2015, inscrierile se fac in orasele:

Bucuresti, Pitesti, Craiova, Brasov, Sibiu si Constanta.

 

Se pot inscrie la cursurile de formare in psihoterapie integrativa persoane din domeniile: psihologie, psihosociologie, sociopsihologie, psihopedagogie sociala, asistenta sociala, pedagogie, medicina.

 

 

 

FORMATORI PRINCIPALI IN PSIHOTERAPIE INTEGRATIVA SI SUPERVIZORI A.R.P.I acreditati COPSI:

 

  Dr. KEN EVANS  - Presedinte Fondator Asociatia Europeana de Psihoterapie Integrativa

 Dr. GINA CHIRIAC  - psiholog principal - formator - supervizor psihoterapie integrativa

 Dr. PAUL BARBER - visiting professor   

 M.A .JOANNA HEWITT EVANS  - formator - supervizor psihoterapie integrativa

 M. Sc. JOANNA KATO - formator - supervizor psihoterapie integrativa

 Prof. Psih. MARUSA ZALATEL  - formator - supervizor psihoterapie integrativa

 M.A  ANGELA CARR  - formator - supervizor psihoterapie integrativa  ARPI

 Dr. AURORA FRUNZA                  - formator ARPI  Romania

 Dr. TUDORA SIMA                        - formator ARPI Romania

 Dr. GABRIELA STOLTZ                - formator ARPI Romania

 Dr. IOAN ANDRONIC                    - formator ARPI Romania

 

CERCETARE APLICATA, DESIGNURI EXPERIMENTALE :

 Prof. Univ. Dr. MIHAI ANITEI - profesor invitat ARPI, psiholog principal, supervizor Psihologie clinica,                                                                         Presedinte COPSI

 Dr. MIHAELA CHRAIF  - profesor invitat ARPI

 

 

Misiunea Noastra

 

Ne propunem cunosterea fiintei umane cu ajutorul unor idei cuprinzatoare, care au capacitatea de a traversa disciplinele existente si din a caror combinare rezulta o întelegere mai bogata si mai nuantata a sinelui, a ceea ce defineste si caracterizeaza omul in relatie cu el si cu ceilalati.

 

Viziunea Noastra

 

Ne dorim sa construim raspunsuri profesioniste problemelor complexe care intervin in viata fiecaruia, printr-o abordare integrativa in care mintea, corpul si spiritul isi gasesc deopotriva resurse si raspunsuri.

 

Valorile A.R.P.I.

 

Promovam în Romania principiile psihoterapiei integrative.

Formam psihoterapeuti pregatiti sa utilizeze noua perspectiva integrativa în munca lor terapeutica.

Implementam abordarea integrativa in tratamentului terapeutic.

Promovam unui înalt standard al eticii si practicii clinice.

 

 

Programa de formare în Psihoterapie Integrativă

- 1400 ore -

 

Programul de formare se desfăşoară sub egida Asociaţiei Europene de Psihoterapie, este în acord cu standardele formative E.A.I.P. şi este supervizat de dr. Ken Evans - preşedinte fondator E.A.I.P.

E.A.I.P.este reprezentant E.A.P. pentru Psihoterapie Integrativa in Europa.

 

Standarde minime de formare în psihoterapie (1400 ore)

 

  1. 600 ore: Formarea teoretică de bază
  2. 200 ore: Dezvoltarea personală
  3. 200 ore: Supervizarea activităţii clinice
  4. 400 ore: Practica clinică supervizată în cabinet
  5. 100 ore: Formare continuă

             - 30 ore participare la congrese, conferinţe

             - 30 ore supervizare

             - 40 ore intervizare, participarea la grupuri de studiu, prezentare de      materiale scrise

 

Obiective

 

Obiectiv general: obţinerea competenţei în practicarea psihoterapiei integrative în acord cu reglementările Asociaţiei Europene de Psihoterapie şi Colegiului Psihologilor din România.

Obiective specifice:

- practicarea psihoterapiei în acord cu codul etic COPSI, al Asociaţiei Europene de Psihoterapie Integrativă şi legislaţiei româneşti în vigoare;

- promovarea cercetării ştiinţifice fundamentale şi aplicative în psihoterapie, în special în psihoterapia integrativă;

- evaluarea şi intervenţia psihoterapeutică conform tehnicilor şi metodelor studiate;

- stimularea schimburilor ştiinţifice interne şi internaţionale în domeniile de interes (psihoterapie, consiliere, învăţământ, etc.);

- activităţi de formare şi educaţie în domeniul psihoterapiei integrative;

- activităţi de promovare a psihoterapiei integrative în mediul social, abordarea multiculturală din perspectivă psihoterapeutică integrativă

 

 

A) Formarea teoretică de bază (600 de ore)

 

Obiective:

- însuşirea de cunoştinţe formative teoretice de bază prin studiul tehnicilor de psihoterapie şi prin aplicaţiile practic efectuate pentru dobândirea aptitudinilor necesare în practica psihotrapeutică;

- însuşirea noţiunilor de etică şi deontologie, a aspectelor legislative necesare practicii psihoterapeutice.

 

 

1. Introducere în psihoterapia integrativă (40 de ore)

2. Psihopatologie – DSM (40 de ore)

3. Tehnici şi metode în psihoterapie integrativa (220 de ore)

           3.1. Integrarea elementelor de psihologie clinica si proceduri T.C.G .(40 de ore)

           3.2. Integrarea tehnicilor de hipnoză Ericksoniană (40 de ore)

           3.3. Integrarea elementelor de gestalt terapie (60 de ore)

           3.4. Integrarea elementelor de psihoterapie psihanalitică (40 de ore)

           3.5. Integrarea tehnicilor şi metodelor  specifice cercetării moderne.(40 ore)

4. Integrarea psihoterapiilor (100 de ore)

5. Aplicaţii ale psihoterapiei integrative (la alegere programa 1 sau 2 (160 de ore)

           5.1. Programa 1 (160 de ore)

                  a. Aplicaţii ale psihoterapiei integrative în cuplu, familie şi terapia copilului .(80 de ore);

                       b. Aplicaţii practice în cercetare integrativă (80 ore)

           5.2. Programa 2 (160 de ore)

                   a. Aplicaţii ale psihoterapiei integrative în cadrul social. Elemente de terapie organizaţională (80 de ore) (Formator: dr. Paul Barber);

                   b. Aplicaţii ale psihoterapiei integrative în dezvoltarea spirituală şi perspectiva ecologică (80 de ore) (Formator: dr. Ken Evans).

 

 

B) Dezvoltare personală (200 de ore)

 

1. Imaginea de sine, stima de sine şi încrederea în sine (20 de ore)

2. Inteligenţa emoţională şi managementul stresului (40 de ore)

3. Comunicarea şi abilităţile sociale (30 de ore)

4. Rezolvarea creativă a problemelor (30 de ore)

5. Terapie individuală şi de grup. Despre credinţe (40 de ore)

6. Tehnici de dezvoltare personală (40 de ore)

 

 

C) Supervizarea activităţii clinice (200 de ore)

Practica în cabinet (400 de ore)

 

 

D) Formarea continuă (100 de ore)

 

1. Rezistenţa la schimbare (10 credite)

2. Comunicare şi terapie (10 credite)

3. Inteligenţa emoţională, conduita în viaţă şi reuşita (10 credite)


PREZENTAREA DETALIATĂ A PROGRAMEI DE FORMARE

 

A) Formarea teoretică de bază (600 de ore)

 

Obiective:

- însuşirea de cunoştinţe formative teoretice de bază prin studiul tehnicilor de psihoterapie şi prin aplicaţiile practic efectuate pentru dobândirea aptitudinilor necesare în practica psihotrapeutică;

- însuşirea noţiunilor de etică şi deontologie, a aspectelor legislative necesare practicii psihoterapeutice.

 

1. Introducere în psihoterapia integrativă (80 de ore)

Modulul I (40 de ore)

           1.1.1. Psihoterapia integrativă (Ken Evans, Maria Gilbert,2008) :

  1. Holism. Dialog. Valori

          1.1.2. Instituţii responsabile de psihoterapie

           1.1.3. Introducere în psihoterapie

           1.1.4. Istoria psihoterapiei.

  1. Ce este psihoterapia?
  2. Procesul psihoterapeutic

           1.1.5. Profesiunea psihoterapeutică   

  1. Cadrul legal de practica psihoterapeutica

           1.1.6. Caracteristicile fundamentale ale psihoterapiei

  1. Evoluţia psihoterapiei: noua paradigmă ştiinţifică
  2. Fundamentarea teoretico-experimentală a psihoterapie
  3. Rădăcinile filozofico-umaniste ale psihoterapiei integrative

           1.1.7. Orientările psihoterapeutice actuale. Clasificarea psihoterapiilor: dinamice, comportamentale, experenţiale

           1.1.8. Factori comuni în psihoterapie. Scopul terapiei

           1.1.9. Psihoterapia integrativă

  1. Istoria psihoterapiei integrative
  2. Obiective E.A.I.P.

           1.1.10. Formarea în psihoterapia integrativă

  1. Codul etic E.A.I.P.
  2. Codul etic A.R.P.I.  

           1.1.11. Activitate practică: Percepţia asupra intervenţiei psihoterapeutice dintr-un cabinet de psihoterapie

 

Modulul II (40 de ore)

           1.2.1. Ce înseamnă să faci psihoterapie?

           1.2.2. Diferenţa între psihoterapie, psihiatrie, psihologie şi consiliere

           1.2.3. Modul de desfăşurare a procesul psihoterapeutic în cabinet

  1. Ce presupune o astfel de terapie?
  2. Cine poate beneficia de psihoterapie?
  3. Cum decurge un tratament de psihoterapie?
  4. Ce obţinem la finalizarea terapiei?

           1.2.4. Durata terapiei, a şedinţei de terapie şi frecvenţa întâlnirilor în cadrul psihoterapeutic

           1.2.5. Prezentarea tehnicilor de intervenţie utilizate în psihoterapia integrativă:

            Tehnici de gestalt-terapie; Tehnici specifice psihanalizei (interpretarea viselor);                             Tehnici cognitiv-comportamentale; Tehnici specifice hipnozei şi relaxării                          Ericksoniene; Tehnici de vizualizare creativă; Optimizarea comunicării şi                                      asertivitate;

           1.2.6. Aplicaţii ale psihoterapiei integrative

  1. Afecţiuni care se pot trata
  2. Psihoterapia tulburărilor de dispoziţie
  3. Psihoterapia ca intervenţie în stare de criză

           1.2.7. Psihoterapia copilului

  1. Stadiile de dezvoltare psihică şi nevoile sale
  2. Educaţia pozitivă
  3. Problemele de adaptare la copii cu nevoi speciale
  4. Adicţiile în adolescenţă

           1.2.8. Psihoterapia integrativa ca intervenţie în stare de criză

           1.2.9. Principiile psihoterapiei integrative

  1. Dimensiunea cognitiv-comportamentală, afectivă şi fiziologică
  2. Scenariul de viaţa şi starea Eu-lui
  3. Perspectiva spirituală a psihoterapiei integrative

           1.2.10. Mişcarea integrativă în psihoterapie

  1. Intervenţia psihoterapeutică
  2. Scopul psihoterapiei integrative
  3. Importanţa cercetării

           1.2.11. Procesul psihoterapiei integrative. Concepte. Principii. Metode. Contactul din cadrul relaţiei terapeutice

           1.2.12. Viziunea A.R.P.I. asupra psihoterapiei integrative. Co-creaţia relaţiei psihoterapeutice ca obiectiv central

           1.2.13. Psihoterapia individuală şi de grup. Sliduri. Cadrul de lucru, structura intervenţiei psihoterapeutice

           1.2.14. Chestionar de evaluare a competenţelor de predare

 

2. Psihopatologie – DSM (40 de ore)

           2.1. Axa I:   Afecţiuni psihiatrice

           2.2. Axa II:  Tulburări de personalitate şi retard mental

           2.3. Axa III: Afecţiuni medicale

           2.4. Axa IV: Funcţionare socială şi impactul simptomelor

           2.5. Axa V:  Evaluare globală a funcţionarii, descrisă cu utilizarea unei scale de la 1 la 100.

 

3. Tehnici şi metode în psihoterapie integrativă (220 de ore)

3.1. Integrarea elementelor de  psihologie clinică şi tehnici cognitiv comportamentale (40 de ore)

           3.1.1. Abordarea terapiei cognitive din perspectiva psihologiei clinice. Integrarea elementelor specifice TCG. Modalitati de evaluare, folosirea testelor.

  1. Viziunea integrativă asupra T.C.G. (Ken Evans)

           3.1.2. Proceduri de intervenţie la nivel cognitiv-comportamental

  1. Proceduri de restructurare cognitivă
  2. Trainingul asertivităţii

           3.1.3.Gestionarea stării de distres - tehnica inoculării stresului

           3.1.4. Prescripţiile cognitiv-comportamentale

           3.1.5. Modele de interviu în abordarea clienţilor

           3.1.6. Abordarea pe model cognitiv comportamental al tulburărilor de anxietate

           3.1.7. Terapia tulburării post-traumatice de stres

           3.1.8. Terapia adicţiei la alcool

           3.1.9. Terapia durerii cronice

           3.1.10. Distorsiunile cognitive

           3.1.11. Activităţi practice (exerciţii)

  1. Anexa 1: Conştientizarea fricii
  2. Anexa 2: Jurnalul stărilor mele sufleteşti
  3. Anexa 3: Distorsiuni cognitive
  4. Anexa 4: Harta activităţilor zilnice
  5. Anexa 5: Cum sa folosim raţiunea la maxim
  6. Anexa 6: Generatorul de noi comportamente
  7. Anexa 7: Tulburări de anxietate

                          i) Criterii operaţionalizate de diagnostic pentru anxietate generalizată

                                   ii) Lista de verificare a simptomului

 

3.2. Integrarea tehnicilor de hipnoza Ericksoniană (40 de ore)

           3.2.1. Introducere în hipnoza ericksoniană. Definiţie

           3.2.2. Caracteristicile limbajului hipnotic

           3.2.3. Manifestările specifice hipnozei şi utilizarea lor clinică

           3.2.4. Structurarea sugestiilor: sugestii pozitive, sugestii negative, sugestii referitoare la conţinut, sugestii referitoare la procese

           3.2.5. Principiile generale ale hipnoterapiei ericksoniene

           3.2.6. Elementele specifice limbajului ericksonian. Vocea. Truismele. Implicaţia. Sugestiile deschise. Sugestiile care acoperă toate clasele de răspuns. Sugestiile compuse. Sugestiile implicate. Sugestiile eriksoniene.

           3.2.7. Întrebări care focalizează atenţia, sugerează şi întăresc răspunsurile hipnotice. Presărarea. Jocurile de cuvinte. Limbajul negativ. Juxtapunerea elementelor opuse. Seriile aprobative. Lectura gândurilor. Confuzia. Surpriza

           3.2.8. Inducerea transei hipnotice. Tehnici folosite în hipnoză.

           3.2.9. Tehnici tradiţionale de inducţie:

  1. Tehnica pendulului
  2. Tehnica de relaxare musculară progresivă
  3. Tehnica de imagerie dirijată
  4. Tehnica de fixare asupra unor stimuli interni si externi
  5. Tehnica de adâncire a transei
  6. Inducţia Eriksoniană
  7. Efectele transei hipnotice asupra corpului fizic, asupra mentalului şi asupra emoţiilor

           3.2.10. Scenarii terapeutice. Metafora terapeutică

           3.2. 11. Anexe

  1. Metafora coborârii scărilor
  2. Metafora copacului
  3. Metafora castelului construit din oglinzi

 

3.3. Integrarea elementelor de gestalt terapie (60 de ore)

           3.3.1. Despre gestalt terapie

           3.3.2. Cadrul teoretic, teoria câmpului si teoria cuantica, teoria sinelui, teoria contactului, teoria Gestalt

           3.3.3. Ciclul Gestalt: Noţiunea de proces - aici şi acum.

           3.3.4. „Realitatea” este o construcţie personală: De la realitatea obiectivă la realitatea fiecăruia

           3.3.5. A observa: a decodifica emoţiile şi exprimarea lor corporală

           3.3.6. A evalua şi a verifica – Principalele concepte teoretice

           3.3.7. Tehnicile gestalt terapiei. Tehnici de baza şi tehnici specifice

           3.3.8. Obiectivele terapeutice. Procesul terapeutic. Relaţia terapeutică

           3.3.9. Percepţia în viziunea gestaltului

           3.3.10. Rezistenţele la schimbare: introiecţie, proiecţie şi transfer

           3.3.11. Perspectiva pacientului si a psihoterapeutului integrativ

           3.3.12. Elemente de psihoterapie individuală în perspectiva integrativă

           3.3.13. Anexe

                   a) Anexa 1: Reexaminaţi-vă cele mai profunde valori, aici şi acum

                   b) Anexa 2: Ajustarea creatoare

                   c) Anexa 3: „Vad, îmi imaginez... simt...”

                           d) Anexa 4: Hartă şi teritoriu

 

3.4. Integrarea elementelor de psihoterapie psihanalitică (40 de ore)

           3.4.1. Cadrul psihoterapeutic şi cadrul psihanalitic. Abordare comparativă

           3.4.2. Abordarea inconştientului din perspectiva integrativă

           3.4.3. Asociaţiile libere de idei. Deconstruirea limbajului

           3.4.4. Aplicaţie practică: Turnul Babel

           3.4.5. Rezistenţele. Mecanismele de apărare

           3.4.6. Visele si producţia onirică. Tehnica interpretării viselor

           3.4.7. Instanţele psihice ale Eu-lui şi Armurile caracteriale

           3.4.8. Nevoile fundamentale ale fiinţei umane

           3.4.9. Exerciţii şi aplicaţii practice

                   a) Rănile copilăriei

                   b) Construirea imagoului

                   c) Frustrările copilăriei. Activarea resurselor din inconştient. Metafora exploratorului.

 

3.5. Integrarea tehnicilor şi metodelor  specifice cercetării moderne.(40 ore)

 

Modulul de Cercetare are ca scop studierea cercetării bazată pe metode obiective, utilizând validarea concurentă şi predictivă în terapiile integrative (SPSS şi AMOS-ecuaţii structurale) precum şi metoda investigării reactivităţii fiziologice cu ajutorul poligrafului, are valoare în evidenţierea utilităţii practice a terapiilor integrative prin îmbunătaţirea stării fizice şi psihologice a clienţilor care participă la terapii. De asemenea utilitatea practică se aplică  şi în grupurile  de dezvoltare personală a tinerilor precum şi a clienţilor de diferite vârste.

 

4. Integrarea psihoterapiilor (100 de ore)

           4.1. Viziunea şi valorile psihoterapiei europene si româneşti

  1. Modelul integrativ relaţional al psihoterapiei în şcoala românească

          4.2. Un model relaţional sistemic în consiliere şi psihoterapie - Katherine Murhy şi Maria Gilbert

          4.3. Un model relaţional al integrării - Maria Gilbert & Ken Evans.

          4.4. Principii şi baze în psihoterapia individuală din perspectiva abordării integrative. Cadrul terapeutic. Etapele primei şedinţe

           4.5. Interviul clinic. Obiectivele interviului. Tehnici de intervievare. Aspecte particulare ale interviului. Evaluarea tipului de tulburare de personalitate.

          4.6. Interviul din perspectiva psihoterapiei integrative

          4.7.Obiectivele psihoterapiei. Alianţa terapeutică. Atitudini ale psihoterapeutului ce pot facilita dezvoltarea alianţei psihoterapeutice

          4.8. Teoria relaţională. Relaţia psihoterapeutică. Co-creaţia relaţiei terapeutice. Specificul relaţiei terapeutice în abordarea integrativă. Etica în relaţia terapeutică

         4.9. Scala de validare a atitudinii faţă de terapie

         4.10. Structura verbală a psihoterapeutului. Ascultarea activă

         4.11. Centralizarea tehnicilor folosite în psihoterapia integrativă parcurse în formarea de bază. Aplicaţii ale tehnicilor de psihoterapie studiate

 

5. Aplicaţii ale psihoterapiei integrative (programa 1 sau 2, la alegere) (160 de ore)

 

5.1. Programa 1 (160 de ore)

           5.1.1. Aplicaţii ale psihoterapiei integrative în terapia de cuplu şi familie si terapia copilului. (80 de ore);

                 Modulul I (40 de ore)

        a) Definiţia familiei. Relaţia de cuplu. Caracterul dinamic al relaţiei de cuplu. Modalităţi de abordare integrativă

        b) Motivaţia de menţinere a cuplului. Rezolvarea dificultăţilor de comunicare în cadrul relaţiei de cuplu

        c) Credinţele şi diferenţele generaţionale, factori agravanţi în relaţia de cuplu

        d) Motivaţia maritală (de la individualitate la realizările comune şi teama de schimbare). Filtre în câmpul alegerilor

        e)  Nevoi, stadii şi criterii în alegerea partenerului

        f) Diagnosticul disfuncţiilor sexuale şi tehnici psihoterapeutice integrative. Intervenţie paradoxală la nivelul limbajului utilizat în relaţia de cuplu

        g) Diagrama zonelor erogene. Metafora terapeutică, sugestia şi vizualizarea - instrumente de intervenţie în rezolvarea disfuncţiilor sexuale

        h) Elemente de asertivitate sexuală. Starea de congruenţă. Exerciţii de rol

        i) Tipuri de căsătorie şi calitatea vieţii de familie. Evaluarea calităţii căsniciei.

        j) Constelaţii familiale, sculptura familială, metafora vizuală

        k) Aplicaţia piramidei lui Maslow în momentul căsătoriei şi momentul actual

  • Aplicaţii ale armurilor parentale. Rezistenţa la schimbare

              

                             Modulul II - 40 ore

a) Indicaţiile terapiei de cuplu. Caracteristicile cuplului cu probleme                                

b) Tema comună de conflict. Plan de terapie individuală

c) Aplicaţii practice

- Tehnica non-verbală în patru etape, imitarea în oglindă

- Poziţia partenerilor unul faţă de celălalt în terapia de cuplu

d) Identificarea gândurilor negative şi identificarea de conflicte

-  Activitate practică

-  Tehnica Zidul

-  Tehnica Cubul

-  Tehnica de Fantezie ghidată

e) Tehnici pentru dezvoltarea deprinderilor de comunicare. Procedee de reformulare. Tehnici de ameliorare a interacţiunilor sexuale şi afective. Tehnici de reducere a culpabilităţii

 

         Aplicaţii ale psihoterapiei integrative în terapia copilului (40 de ore).

  1. Stadiile de dezvoltare ale fiinţei umane
  2. Jocul de rol, art terapia şi ludoterapia, metafora terapeutică în lucrul cu copii, rolul poveştilor în optimizarea comportamentală
  3. Tehnici de rezolvare creativă a problemelor copiilor. Improvizaţia teatrală, terapia cu obiecte tranzacţionale, terapia cu păpuşi
  4. Restructurarea cognitivă cu ajutorul poveştilor
  5. Interpretarea viselor şi coşmarul în terapia cu copii
  6. Optimizarea performanţelor şcolare, terapia în eşecul şcolar. Integrarea în familie şi societate a copiilor cu dizabilităţi

 

Aplicaţii practice în cercetare integrativă (80 ore)

 

 

           5.2. Programa 2 (160 de ore)

                    a) Aplicaţii ale psihoterapiei integrative în cadrul social. Elemente de terapie organizaţională (80 de ore) (Formator: dr. Paul Burber);

                    b) Aplicaţii ale psihoterapiei integrative în dezvoltarea spirituală şi perspectiva ecologică (80 de ore) (Formator: dr. Ken Evans).

 

 


B) Dezvoltarea personală (200 de ore)

 

Obiective:

1. Achiziţionarea unor competenţe şi atitudini necesare dezvoltării personale

2. Înţelegerea schimbării ca parte a creşterii şi dezvoltării

3. Formarea atitudinilor, achiziţionarea cunoştinţelor şi abilităţilor interpersonale.

 

Teme şi conţinuturi:

1. Imaginea de sine, stima de sine şi încrederea în sine (20 de ore)

        1.1. Psihoterapia şi gratificarea trebuinţelor

        1.2. Abordarea nevoilor din perspectiva lui Maslow şi a lui Casriel

        1.3. Nevoile personale din acest moment. Parte practică

        1.4. Expectanţe şi comportamente

        1.5. Motivaţia

        1.6. Analiza în binom şi apoi în cartel

        1.7. Aplicaţii practice. Exerciţii folosind oglinda. Rolul.

        1.8. Maniera în care comunicăm despre noi înşine

        1.9. Triunghiul victimă – salvator - executor

        1.10. Despre personalitate, viziunea integrativă

        1.11. Ce este personalitatea?

        1.12. Definirea termenilor: individ, individualitate, persoană şi personalitate

        1.13. Accepţiunea conceptului de personalitate: antropologică, axiologică şi psihologică

        1.14. Tipuri şi definiţii ale personalităţii

        1.15. Abordarea structural-sistematică a personalităţii

        1.16. Teme şi exerciţii

2. Inteligenţa emoţională şi managementul stresului (40 de ore)

        2.1. Inteligenţa şi inteligenţa emoţională. Definiţie.

        2.2. Percepţia asupra realităţii şi implicarea emoţională (elemente de gestalt şi inteligenta emoţională, metafora vizuală). Managementul stresului

        2.3. Disciplina emoţională. Decizii. Etape. Furtuni emoţionale. Spiritul. Definiţia empatiei

        2.4. Cele 7 principii ale vindecarii emotionale. Impactul emotional la nivel somatic si comportamental

        2.5. Inteligenta emotionala in relatia de cuplu. Dragostea

        2.6. Nevoi fundamentale din perspectiva inteligentei emotionale

        2.7. Exercitii si tehnici :Tehnica de amplificare a bucuriei

        2.8. Anexe

             a) Exerciţii de conştientizare a emoţiilor, de percepţie la nivel somatic a emoţiilor şi identificare gândurilor şi convingerilor care le însoţesc, ajustarea comportamentală

                b) Aplicaţie practică pentru acceptarea propriilor comportamente: A face un lucru mai puţin bine ca de obicei

                c) Aplicaţii comportamentale ale disciplinei emoţionale

3. Comunicarea şi abilităţile sociale (30 de ore)

        3.1. Introducere în teoria comunicării

        3.2. Clasificări ale comunicării

        3.3. Evoluţia cercetărilor teoretice privind comunicarea

        3.4. Motivaţia comunicaţională maritală (de la individualitate la realizările comune şi teama de schimbare). Filtre în câmpul alegerilor

        3.5. Sistemul social şi comunicarea

        3.6. Informaţia şi comunicarea

        3.7. Instrumentele comunicării. Clasificări ale limbajului

        3.8. Funcţiile şi barierele comunicării

        3.9. Teorii şi modele ale comunicării

        3.10. Comunicarea nonverbală - decodificarea mesajelor corporale

        3.11. Comunicarea orală. Tipuri de oratori

        3.12. Comunicarea scrisă

        3.13. Comunicarea audiovizuală

        3.14. Publicul – Receptorul comunicării mediatice. Încercări de definire.  Categorii

        3.15. Opinia publică – Sursă şi efect al comunicării

        3.16. Abilităţi de comunicare

4. Rezolvarea creativă a problemelor (30 de ore)

         4.1. Rezolvarea creativă a problemelor. Introducere

         4.2. Metode de lucru: crearea unui colaj din imagini, interpretare din perspectiva psihoterapiei psihanalitice

        4.3. Natura credinţelor, cum se formează sistemul de convingeri pe care îl identificăm a ne aparţine, gestionarea resurselor proprii pe care le-am conştientizat

        4.4. Identitate, valori, abilităţi comportament-mediu

        4.5. Credinţe referitoare la abilităţi

         4.6. Aptitudini, credinţe, comportamente. Rezistenţa la schimbare – propuneri de rezolvare creativă în impasul terapeutic

         4.7. Activitate practică (exerciţii): Linia timpului şi aplicaţii terapeutice creative (folosirea de sugestii, metafore vizuale, povesti terapeutice) pentru rezolvarea problemelor din trecut

         4.8. Tema: Care sunt aptitudinile dumneavoastră?

         4.8. Activitate practică: Identificarea aptitudinilor personale

         4.9. Aplicaţii ale creativităţii în terapia cu copii

5. Terapie individuală şi de grup. Despre credinţe (40 de ore)

        5.1. Modelul integraţional, transcultural. Propria vedere a psihoterapeutului asupra lumii şi sistemul valoric

        5.2. Psihoterapia şi credinţele. Credinţe în timp

        5.3. Tipurile de credinţe: credinţe pozitive - credinţe limitative

        5.4. Posibilitate. Abilitate. Merite. Importanţa limbajului folosit de către pacient în menţinerea sau rezolvarea obiectivelor propuse în terapie

                5.4.1. Aplicaţie practică: Explorarea unui obiectiv important prin metoda de identificare a credinţelor limitative

        5.5. Metoda schimbării credinţelor

  1. Aplicaţie practică: Axa credinţelor
  2. Aplicaţie practică: Conştientizarea trecutului ce influenţează prezentul
  3. Aplicaţie practică: Conştientizarea prezentului, cele 5 prize de  conştiinţă (prin învăţare, prin hărţile proiectate, propriile proiecţii, prin conştientizarea conflictelor, prin conştientizarea proceselor)

        5.6. Credinţele proprii psihoterapiei integrative

        5.7. Convingerile excelenţei

  a) Aplicaţie practică: Examinaţi ce gândesc oamenii despre ei înşişi (Exerciţiu de identificare)

  • Tema 1: Pe ce se fundamentează deciziile pe care le luăm
  • Tema 2: Convingerile excelenţei
  • Tema 3: A fi în acord cu sine

  b) Aplicaţie practică: Identificarea credinţelor personale.

6. Tehnici de dezvoltare personală (40 de ore)

        6.1. Iniţierea contactului între terapeut şi client

        6.2. Relaţiile de juxtapunere

        6.3. Codul bunelor practici

        6.4. Discuţii pe baza ghidului de practică clinică în psihologie

        6.5. Implicarea terapeutului ce subliniază recunoaşterea, validarea, normalizarea şi prezenţa acestuia în procesul terapeutic

        6.6. Interpretarea şi atingerea terapeutică. Ancorarea unei sugestii terapeutice prin acompanierea prin contact

       6.7. Diferenţe între contactul tehnic, intenţionat şi comunicativ. Contactul terapeutic facilitează dizolvarea mecanismelor de apărare şi integrarea parţilor neacceptate

       6.8. Feed-back despre percepţia proprie a tehnicilor ce vor fi recomandate pacienţilor, feed-back–ul fiecărui participant la nivel mental, afectiv, corporal şi interpretarea în maniera integrativă

        6.9. Anexe:

               a) Anexa 1: Harta zonelor corporale neacceptate

               b) Anexa 2: Abordarea Reichiană a inelului muscular la nivelul gâtului (tehnica de relaxare prin rotiri şi mişcări ale gâtului). Interpretarea din perspectiva deblocării aptitudinilor de comunicare, prin intervenţia la nivel somatic.

 

Notă: Şedinţele de dezvoltare personală se pot desfăşura concomitent cu formarea de bază.

 

 

 

C) Supervizarea activităţii clinice (200 de ore)

Practica clinică supervizată în cabinet (400 de ore)

 

Au loc seminarii de supervizare de grup şi supervizare individuală ce asigură derularea procesului psihoterapeutic, în care, cazurile clienţilor sunt prezentate şi analizate alături de munca psihoterapeutului supervizat.

Supervizarea este de asemenea un proces de susţinere a valorilor etice şi profesionale şi de a asigura menţinerea calităţii actului terapeutic.

Un obiectiv major al supervizării este definirea unui stil propriu de intervenţie şi experimentarea co-creării relaţiei terapeutice, aprofundarea cunoştinţelor dobândite şi aplicarea în practica din cabinet a tehnicilor studiate adaptate la specificul intervenţiei terapeutice.

 

Supervizare în psihoterapia integrativă (200 de ore)

(Ken Evans & Maria Gilbert & Michael Caroll, 2006)

1. Ce este persoana supervizată?

2. Ce este supervizarea?

3. Elemente de supervizare

4. Forme şi contexte ale supervizării

5. Comportamentul supervizorului

6. Interviul cu un viitor supervizor

7. Contractul de supervizare

8. Utilizarea grupului de supervizare

9. Avantajele supervizării de grup

10. Conflictul în supervizare şi apariţia lui

11. Anexe metodologice (Maria Gilbert & Michael Carroll)

            11.1. Contract bidirecţional

            11.2. Evaluarea sesiunii de supervizare

            11.3. Fişa de evaluare pentru persoane supervizate

            11.4. Fişa de supervizare

            11.5. Exerciţiu de introducere în supervizare

            11.6. Fişa competenţelor emoţionale

            11.7. Lista sentimentelor

            11.8. Lista modalităţilor de facilitare a învăţării

 

 

D) Formarea continuă (100 de ore)

 

1. Formarea de formatori  200 de ore + 25 de ore (supervizare teoretică) se va realiza prin participarea la modulele acreditate ca fiind de formare continuă, prin participarea la congrese şi conferinţe, prin participarea la procesul formativ prin lucrul cu participanţii aflaţi în formarea de bază prin participarea prin supervizare mai ales la cadrele de lucru în binom, cartel şi grup şi prin participarea la un stagiu de cel puţin 25 de ore cu un supervizor senior.

 

2. Formarea de supervizori (50 de ore + 25 de ore) se va realiza prin participarea la activităţi de formare practică şi teoretică.

2.1. Partea teoretică va cuprinde noţiuni despre criteriile de evaluare ca element central al responsabilităţii supervizorului, precum şi criterii de evaluare a competenţei astfel:

- este cel supervizat creatorul unui cadru de lucru coerent în care teoria este aplicată pertinent la practica clinică;

- cum conceptualizează cel supervizat stadiile terapiei şi viitoarele direcţii în terapie;

- observarea dacă intervenţia este presărată cu dileme etice şi de suprapunere a rolurilor;

- aptitudinile supervizorului: flexibilitatea, viziunea multi-perspectivală, conştientizarea, răbdarea, imparţialitatea şi capacitatea de înţelegere;

- dezvoltarea stilului personal de supervizor în psihoterapie integrativă;

- deciziile etice din supervizare, transparenţa şi autenticitatea

Tipuri de supervizare: individuală, supervizarea în grup, supervizare prin participarea la procesul de formare, supervizarea prin mijloace audio, video.

2.2. Minim 25 de ore de supervizare cu un supervizor senior.

 

Formarea continuă se desfăşoară anual şi pot obţine câte 10 credite pentru fiecare din modulele descrise mai sus. Se adresează psihologilor, psihoterapeuţilor şi consilierilor care doresc să participe la programul de formare continuă.

 

 

Descrierea desfăşurării activităţii de formare

 

Condiţiile de participare la programul de formare sunt în conformitate cu reglementările naţionale şi europene.

Modalităţi de selecţie a participanţilor la programul de formare:

- selecţia la înscrierea în programul de formare se face prin participarea fiecărui solicitant la un interviu, după depunerea dosarul de înscriere;

- după această primă evaluare, solicitantul va fi anunţat dacă poate participa la programul de formare;

- după finalizarea formării de bază, selecţia pentru supervizare va fi făcută pe tot parcursul desfăşurării formării de baza şi după finalizarea evaluării de la finalul parcurgerii celor 600 de ore.

 

 

Cadre de lucru şi modalităţi de organizare ale cursurilor

 

1. Formarea de bază şi dezvoltarea personală se desfăşoară pe parcursul a minim 800 de ore de formare în care partea teoretică va alterna cu aplicaţiile practice.

2. Se vor crea cadre de lucru astfel:

- individuale, în care formatorul intervine şi grupul asistă la intervenţia acestuia;

- în binom (formată din doi cursanţi care transpun în cadru de lucru pe care îl creează, o situaţie posibilă dintr-o intervenţie terapeutică reală şi în care unul dintre cei doi îşi asumă rolul de terapeut, iar celălalt de pacient);

- cartel (echipe de câte patru persoane pentru realizarea de feed-back despre cum au decurs intervenţiile în binom);

- cadre de lucru în grup;

- feed-back-uri individuale sau de grup.

Formatorii şi supervizorii vor asista şi vor superviza direct desfăşurarea cadrelor formative teoretice şi aplicative.

3. Forma de organizare a cursurilor se va face prin ateliere de predare teoretică şi practică, workshop-uri, workshop-uri rezidenţiale (3 sau 5 zile), seminarii.

4. Stagiul clinic se va desfăşura într-un spital de psihiatrie şi presupune interacţiunea cu pacienţi cu tulburări psihice grave. Se pot organiza stagii clinice de 40 ore. La stagiul clinic pot participa persoanele care nu au număr de ore suficient, sau care doresc să-şi aprofundeze cunoştinţele în acest domeniu.

5. Dezvoltarea personală prin terapia de grup se poate realiza prin participarea la programul de dezvoltare personală descris în curiculla sau prin participarea la programe de dezvoltare personală similare.

6. Dezvoltarea personală individuală se poate realiza prin participarea la terapie individuală (50 de ore) cu psihoterapeuţi acreditaţi sau în cadrul grupului de terapie prin participarea la programul de dezvoltare personală.

7. Supervizarea se va desfăşura individual, în grupuri de lucru, sau prin participarea la stagii de supervizare în grup.

Se va lucra cu formatori – supervizori din ţară şi din Europa, cu experienţa şi care au o practică clinică consistentă.

Se vor prezenta studii de caz, se vor viziona filme cu tematică psihoterapeutică cu personaje care pot fi diagnosticate şi analizate din perspectivă clinică.

 

 

Durata şedinţelor, atelierelor formative şi a workshop-urilor

 

1. Şedinţele de terapie individuală au o durată de 60 minute.

2. Atelierele formative se desfăşoară având un număr de 14-25 de participanţi, în manieră de lucru intensivă, 40 de ore la două luni, de obicei la sfârşit de săptămână, de joi până duminică.

3. Workshop-urile rezidenţiale se desfăşoară într-un cadru specific, având o durata de 3-5 zile, odată, sau de două ori pe an, în ţară sau în străinătate.

4.Implicarea Asociației Române de Psihoterapie Integrativă în cercetare, prin publicarea celor mai reușite lucrări, într-o revistă de specialitate.

 

 

Facilități pentru cursanți

 

            1.Posibilitatea alegerii  intre programul I si II  ale aplicatiilor  in psihoterapia integrativa

2. 25% din orele alocate fiecărui c